המדריך השלם לרפואה סינית לבעלי חיים

חיי השתנו ביום שבו התוודעתי לרפואה הסינית. רוב חיי הייתה לי נטייה לקטלג דברים, להחליט אם דבר הוא טוב או רע, נכון או לא נכון. אל הנטייה הזו התלווה צורך למציאת פתרון מידי לבעיות. ההתבוננות הזו בחיים היא מגבילה מטבעה, משום שהיא מאוד מוחלטת ומצמצמת את האפשרויות.

גם בתחילת דרכי בתור מטפלת בדיקור סיני לבע"ח, הנטיה הטבעית שלי הייתה למהר ולהחליט מהו הפתרון. כשהכרתי יותר לעומק את הרפואה הסינית לבעלי חיים, זכיתי להשתחרר מהראיה המגבילה הזו. במאמר זה אנסה להתייחס למספר מושגי יסוד ברפואה הסינית. מושגים אלו שופכים אור על הדרך שבה הסינים מסתכלים על העולם. באופן אישי, אני מוצאת ביכולת ההתבוננות שלהם הרבה יופי, שקט ושלווה. האבחנה ההוליסטית נעשית בצורה סבלנית וסקרנית, כמו בפתרון חידה או בהרכבת פאזל.

הרפואה הסינית היא רפואה בת למעלה מ-3000 שנה, המבוססת על הפילוסופיה הסינית. היא משלבת טיפול בדיקור סיני, צמחי מרפא, טווינה, צ’י קונג, פעילות גופנית, תזונה ואורח חיים בריא. היא התפתחה לאורך אלפי שנים תוך כדי התבוננות בבני האדם ובטבע. הסינים, שהביטו החוצה אל תהליכי החיים בחוץ ,הביטו פנימה אל תהליכי החיים בגוף. הם הבינו, שהאדם והחיה הם חלק מהטבע. חוקי הטבע והתהליכים אשר קורים בטבע, מתרחשים גם אצל האדם ובעלי החיים. בהתבוננות הזו בתהליכים, ובהבנה שהיקום נמצא בתנועה מתמדת היה משהו משחרר עבורי. ההבנה שהחיים והתהליכים בטבע תלויים זה בזה ונמצאים בשינוי מתמיד, שיחררה אותי מהצורך להגיע למסקנות מובהקות. איזון הוא משהו בר תנועה שכל הזמן משתנה. השאיפה של המטפל היא לראות את התמונה הגדולה ולא להיתפס לפרטים.

תאוריית חמשת האלמנטים

לאחר תצפיות מרובות חילקו הסינים את היקום לחמישה יסודות המרכיבים את הכל: מים, עץ, אש, אדמה ומתכת. היסודות הללו קשורים האחד לשני בדרכים מורכבות ומגוונות ומשפיעים האחד על השני. כל אחד מהם קשור לעונה בשנה, שעת יום, איברים בגוף, רגש, טעם, צבע וחוש. יחסי הגומלין המורכבים בין האלמנטים השונים מאפשרים לנו לצפות ולהבין דפוסים מסוימים, תוך הבנת דרכי הטיפול בהם.

ין ויאנג

רעיון פילוסופי סיני לפיו ישנם שני כוחות מנוגדים אך משלימים בעולם. הכוחות תלויים הדדית ואינם יכולים להתקיים ללא האחר. הין והיאנג יוצרים האחד את השני, ויחסיים זה לזה. אין קיום ללא איזון מושלם בין אותם קטבים. ה- Yin מאפיין את הפן החומרי של החיים, האנרגיה הנשית, קור, לחות, חושך, לילה, חורף ,רגיעה. ה- Yang, מייצג את הפן השמיימי -אנרגטי של החיים, האנרגיה הזכרית, חום, יום, קיץ, שמש , תנועה. דוגמא פשוטה ליחסי ין יאנג היא היום והלילה. היום מוליד את הלילה והלילה מוליד את היום. הם יחסיים האחד לשני ואין להם קיום האחד ללא השני.

 בתור מטפלת, כאשר אני נתקלת בבעיה רפואית, אני מסתכלת על היחסים בין הין והיאנג בגוף החיה. האם יש פה איזשהו חוסר איזון בין שני הכוחות בגוף? לדוגמא, חוסר ין בגוף יכול להתבטא בחוסר של לחות, יובש בריריות, חוסר נוזלים, עצירות, חוסר שקט וקושי להירדם. זהו כמובן רק חלק קטן של הפאזל שמורכב בתהליך האבחון.

צ'י

צ'י- אנרגיית החיים, כוח החיות ואבן היסוד לכל התהליכים ביקום. הצ'י נובע מהדינמיקה והמתח האנרגטי שבין הין והיאנג. הוא זורם בגוף ומאפשר את כל פעילויות הגוף והנפש. הוא זורם במערכת של ערוצים הקרויים מרידיאנים והפרעה בזרימתו גורמת למחלות הגוף. לצ'י תפקידים רבים בגוף. הוא המקור לכל התנועות בגוף, מחמם, מגן על הגוף מפני פתוגנים חיצוניים, מזין ומחזיק את איברי הגוף במקומם. חוסר בצ'י יתבטא בעייפות ויכול להתבטא בחוסר תפקוד אופטימלי של איבר ספציפי.

המרידיאנים ונקודות הדיקור

המרידיאנים הם רשת תעלות הפרושות לאורך הגוף, בהן זורם הצ'י. בגוף 12 מרידיאנים ראשיים, כשכל מרידיאן מתחבר לאיבר ספציפי. לדוגמא: ריאות, מעי גס, טחול, קיבה, כליות, שלפוחית השתן, כבד, כיס מרה, לב, מעטפת הלב, ,מעי דק והמחמם המשולש.

רשת זו דומה ברעיון שלה לרשת צינורות אינסטלציה ,שיש בה כיווני זרימה. לאורך הצינורות מצויות נקודות הדיקור. אלו הם סכרים או ברזים שדרכם ניתן להשפיע על זרימת הצ'י. לכל נקודת דיקור תפקיד והשפעות משלה, והן עוזרות לשמור ולהסדיר את זרימת הצ'י בגוף. כל מצב של כאב או מחלה, משקף חוסר איזון בזרימת הצ’י. בעזרת הפעלה של אותן נקודות ניתן להשיב את הגוף לאיזון, וכך לעזור לבעל החיים להתגבר על הכאב ולהחלים.

איברי הגוף ותפקידיהם

הסינים מתארים בצורה מפורטת את תפקודי האיברים השונים. הם מתייחסים גם לתפקודי החומרים השונים בגוף (דם, נוזלים, מוח, מח עצם, ואחרים). ברוב המקרים יש התאמה בין האיברים כפי שרואה אותם הרפואה המערבית, לבין תפקודם ברפואה הסינית. יחד עם זאת, הרפואה הסינית מתייחסת לתפקודי האיברים מבחינה אנרגטית, ולכן היא מייחסת להם גם תפקודים שאינם נחשבים לתפקודים קלאסיים מבחינת הרפואה המערבית. תפקודים אלו קשורים לרגשות, להשפעה על חומרי הגוף, לכיוונים זרימת האנרגיה בגוף ולקשרים בין האיברים השונים.

אבחנה

האבחנה ברפואה הסינית נשענת על תשאול ועל בדיקת סימנים. התשאול הוא בירור מקיף ומפורט של התלונה העיקרית ושל ההיסטוריה הרפואית של המטופל. בתשאול נבחנים, בין היתר, גם מצב הערנות או החולשה של בעל החיים, איכות השינה ומצב המערכות השונות בגוף :מערכת העיכול, הנשימה, העור, שלד שרירים, שתן, פריון. האבחנה מתבססת גם על בדיקת סימנים כמו רגישות בנקודות כאלו ואחרות בגוף. במידה ובעל החיים ישתף פעולה, תתבסס גם על בדיקת לשון. הלשון יכולה לתת לנו מידע משלים על האיברים הפנימיים ותהליכים המתרחשים בגוף. בסופו של האבחון, המטפל יביט על התמונה במלואה ויציע טיפול שיחזק את המערכות החלשות ויחזיר את הגוף לאיזון. הטיפול יכול להיות מורכב מדיקור סיני לבע"ח בלבד או שהוא יכול לשלב גם טיפול בארומתרפיה לבעלי חיים , צמחי מרפא או שינוי תזונתי.

שתפו:

בפייסבוק
בטוויטר
בלינקדין
בפינטרסט

הגיבו: